Zitten we in een financiële bubbel? #WetenSNAP
Wat is een financiële bubbel?
Een hype waar je potentieel veel geld mee kan verdienen? STOP! En kijk hier eerst even naar. Met econoom Jonas Vandenbruaene (UAntwerpen).
Een financiële bubbel ontstaat wanneer de prijs van een bepaald product of aandeel stijgt en blijft stijgen en stijgen tot ver boven de werkelijke waarde… om dan uiteindelijk pijlsnel te crashen.
Een financiële bubbel, of zeepbel, begint vaak met enthousiasme over een nieuw product of technologie en mensen die denken dat ze er snel rijk mee kunnen worden. Dat product, dat kan vanalles zijn. Iets nieuws, bv. bitcoins, of aandelen van een bepaald bedrijf, of huizen, als mensen bv. denken dat in bepaalde buurt de prijzen gaan stijgen.
Er wordt over gepraat, en iedereen wil méé rijk worden.
Hoe méér vraag naar een bepaald product, hoe hoger de prijs. Dus… de prijzen stijgen en stijgen, maar toch blijven heel veel mensen en bedrijven kopen.
Maar dan, als de prijs op zijn hoogst is en de zeepbel het grootst, beginnen slimme beleggers plots hun aandelen of hun huizen te verkopen. De eersten krijgen er nog véél geld voor. Maar de zeepbel is doorprikt. Iedereen beseft plots dat ze te veel hebben betaald en iedereen wil op dat moment zijn product verkopen. En niemand wil nog kopen. er is geen vraag meer, het aanbod is groot en op héél korte tijd zakt de prijs in elkaar.
Wie is er rijk geworden? Wie helemaal in het begin, toen de prijs nog laag was, dat nieuwe product kocht en het nét voor de bubbel uiteenspatte verkocht. Maar alle anderen hebben er geld aan verloren. Omdat ze teveel hebben betaald voor iets wat niet zoveel waard was. Nu, achteraf is het altijd makkelijk praten. Maar terwijl een bubbel bezig is, is het heel moeilijk om te beseffen dat de prijzen te hoog zijn. En dat maakt het ook moeilijk om te bepalen of een product, bedrijf of aandeel op het moment een bubbel is.
✺ Meer wetenschap? Check:
Onze website! ► https://www.universiteitvanvlaanderen…
Twitter ► https://twitter.com/UniversiteitVL
Facebook ► https://www.facebook.com/universiteit…
Instagram ► https://www.instagram.com/universitei…
✺ Voor niet-commercieel gebruik is het toegestaan om fragmenten (mits context behouden) te gebruiken. Bij twijfel, mail ons op info@universiteitvanvlaanderen.be.
✺ Wil je reageren op onze video’s? Fijn, we horen graag van je!
We willen je er wel even op wijzen dat…
✦ schelden niet is toegestaan, net als kwetsende, discriminerende, seksistische of racistische uitspraken,
✦ links naar andere pagina’s, kanalen of websites niet zijn toegestaan, tenzij naar wetenschappelijke artikels of nieuwsberichten,
✦ feitelijke onwaarheden of onduidelijke berichten niet kunnen,
✦ een inhoudelijk debat zeker kan, maar persoonlijke opmerkingen over de spreker niet kunnen. Onze wetenschappers doen vrijwillig mee aan onze video’s, laten we het leuk houden voor hen.
source