Terug naar school: Leren kinderen minder door de pretpedagogie?
Uit internationaal onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs daalt. Hoe is dat gekomen? Omdat er te weinig aandacht is voor kennisoverdracht en te veel voor het welzijn van de leerlingen? Is het een gevolg van de “pretpedagogie”? En, wat is de beste onderwijsvorm? We vroegen aan dr. Esther Geyssens, onderwijskundige en gastprofessor aan de UGent en VUB, om ons een inkijk in het debat te geven én te bekijken wat de wetenschap over onderwijs zegt.
△ Bronnen:
► The importance of job resources and self-efficacy for beginning teachers’ professional learning in differentiated instruction (Debbie De Neve, Geert Devos, Melissa Tuytens)
► Creating inclusive classrooms in primary and secondary schools: From noticing to differentiated practices (Esther Gheyssens, Els Consuegra, Nadine Engels, Katrien Struyven)
► Differentiated instruction: the diversity of teachers’ philosophy and praxis to adapt teaching to students’ interests, readiness and learning profiles (Esther Gheyssens, Catherine Coubergs, Júlia Griful-Freixenet, Nadine Engels & Katrien Struyven)
► Evidence-based approaches to education: Direct instruction, anyone? (Andrew Davis)
► Willen, moeten en structuur in de klas: over het stimuleren van een optimaal leerproces (Maarten Vansteenkiste, Eline Sierens, Bart Soenens, Willy Lens)
► Onderzoekende School?! Professionaliseren tot de vierde macht. Of: Hoe bruggen bouwen tussen lerarenopleiding en werkveld? (Vicky Willegems, Els Consuegra, Nadine Engels, Katrien Struyven)
► Differentiated instruction in small schools (Robbert Smit, Winfried Humpert)
► School Ethnic Composition and Students’ Integration. Outside and Inside Schools in Belgium (Mieke Van Houtte, Peter A. J. Stevens)
► Supports for children with disabilities in regular education classrooms: an account of different perspectives in Flanders (Kathleen Mortier, Geert Van Hove and Elisabeth De Schauwer)
► Exploring student teachers’ professional vision of inclusive classrooms in primary education (Karolien Keppens, Els Consuegra & Ruben Vanderlinde)
► Development for the Implementation of Differentiated Instruction (Esther Gheyssens, Els Consuegra, Nadine Engels and Katrien Struyven)
► Differentiated instruction in practice: do teachers walk the talk? (E. Gheyssens, E. Consuegra, S. Vanslambrouck, N. Engels, en K. Struyven)
► Definitie differentiëren. Iedereen geeft vaak een andere invulling aan het begrip waardoor resultaten moeilijk te interpreteren zijn. De opvattingen over wat differentiatie omvat (o.a. Adami, 2004; Tricarico & Yendol-Hoppey, 2012) en op welke gebieden dit toe te passen, variëren (o.a. Lewis, 1992 in Adami, 2004; McTighe & Brown, 2005; Santelego & Tomlinson, 2012). Het is echter opvallend dat verschillende studies vaak verschillende definities gebruiken van binnenklasdifferentiatie (BKD) en zich vooral richten op praktische toepassingen van BKD. Onderzoek focust zich dan bijvoorbeeld op BKD dat heterogene of homogene groeperingsvormen omvat als lespraktijk of op één specifieke doelgroep, bijvoorbeeld voor hoogbegaafde leerlingen (Bailey & Williams-Black, 2008). Sommige onderzoeken focussen zich ook op de frequentie van bepaalde gedifferentieerde praktijken (Hootstein, 1998), terwijl uit andere studies blijkt dat het implementeren van BKD vrij beperkt of door een minderheid van de leerkrachten gebeurt. Bovendien wordt BKD ook niet altijd zinvol toegepast (Archambault et al., 1993; Reis et al., 2004). Maar dit neemt niet weg dat verschillende studies wel matig positieve tot positieve effecten meten op het welbevinden en de prestaties van leerlingen als differentiatie plaatsvinden.
△ Meer wetenschap? Check:
Onze website! ► http://www.universiteitvanvlaanderen.be
Twitter ► https://twitter.com/UniversiteitVL
Facebook ► https://www.facebook.com/Universiteit…
Instagram ►https://www.instagram.com/UniversiteitVL
△ Voor niet-commercieel gebruik is het toegestaan om fragmenten (mits context behouden) te gebruiken. Bij twijfel, mail ons op info@universiteitvanvlaanderen.be.
△ Wil je reageren op onze video’s? Fijn, we horen graag van je!
We willen je er wel even op wijzen dat…
– schelden niet is toegestaan, net als kwetsende, discriminerende, seksistische of racistische uitspraken,
– links naar andere pagina’s, kanalen of websites niet zijn toegestaan, tenzij naar wetenschappelijke artikels of nieuwsberichten,
– feitelijke onwaarheden of onduidelijke berichten niet kunnen,
– een inhoudelijk debat zeker kan, maar persoonlijke opmerkingen over de spreker niet kunnen. Onze wetenschappers doen vrijwillig mee aan onze video’s, laten we het leuk houden voor hen.
source