De trucs van de supermarkt: zo word je verleid

Jij denkt dat je zélf kiest in de supermarkt? Mooi niet. Van de aanbiedingen bij de kassa tot de felgekleurde posters in het gangpad: alles is zo bedacht dat jij spullen meeneemt die je niet van plan was om te kopen. Gedragswetenschapper Nynke van der Laan (Tilburg University) onderzoekt deze verleidingen in haar virtuele supermarkt, waar ze precies kan zien hoe jouw brein reageert op al die slimme trucs. Na deze video loop jij hopelijk met een mandje vol bewuste keuzes naar buiten.

De “Kies ik gezond” app van het Voedingscentrum waar Nynke in de aflevering naar verwijst vind je hier: https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/apps-en-tools-voedingscentrum/kies-ik-gezond-.aspx

00:00 Hoe de supermarkt je beïnvloed
01:49 Drie invloeden van de supermarkt
04:17 Invloed van de winkelinrichting
07:56 De online supermarkt als oplossing?
09:50 Personalisatie is effectief in het beïnvloeden van keuzes
10:17 Toekomstperspectief
10:49 Tips van Nynke

Wil je na het kijken van deze aflevering nog meer onderzoek & wetenschap? Hier vind je wat meer artikelen.
Over onderzoek met de virtuele supermarkt naar opvallende kaders rondom gezonde producten. Dit artikel laat zien dat deze gezonde producten vaker gekozen werden ► https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33450297/

Nog een voorbeeld van een onderzoek waarin de virtuele supermarkt gebruikt werd. Hier heeft Nynke gekeken welke invloed al die trucs hebben in combinatie met veranderingen in prijs van de producten ► https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32746928/

Nynke heeft ook onderzoek gedaan naar het gebruik van handscanners in fysieke supermarkten. Hier vonden ze dat het geven van een aanbeveling voor een gezonder product resulteerde in het kopen van een groter aandeel gezondere producten. ► https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329322000106?via%3Dihub

In dit onderzoek van Nynke met een realistische online supermarktapp vonden ze dat tijdige aanbevelingen zorgden dat mensen meer gezondere producten kochten ► https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666325000042?via%3Dihub

In dit onderzoek liet Nynke zien dat het personaliseren van het type informatie inderdaad leidde tot een sterker effect op de keuze. ► https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666325000042?via%3Dihub

Een onderzoek waar het weten, voelen en gedrag vandaan komt ► https://psycnet.apa.org/record/2020-44811-002

Wil je ons iets vragen? Of heb je een opmerking? Dat kan via dit formulier: https://forms.gle/5YTUR72pTwzXRAFk6

Meer wetenschap? Check:

Podcast op Spotify ► https://open.spotify.com/show/0z2ydI7p9BA6wxFiq8U0lF?si=a5bd687561d74550
Podcast op iTunes ► https://itunes.apple.com/nl/podcast/de-universiteit-van-nederland-podcast/id1385505692?mt=2
Onze website ► http://www.universiteitvannederland.nl/
Instagram ►https://www.instagram.com/UniversiteitNL
Facebook ► https://www.facebook.com/UniversiteitvanNederland

Over de Universiteit van Nederland:
De Universiteit van Nederland heeft een onafhankelijke redactie die elke week podcasts, video’s en social posts maakt over wetenschappelijke onderwerpen. Wij geloven dat iedereen moet kunnen leren van de topwetenschappers die we hebben in Nederland. Zonder collegegeld of tentamens. Zet je nieuwsgierigheid aan. Volg de Universiteit van Nederland.

Voor niet-commercieel gebruik is het toegestaan om fragmenten (mits de context behouden) te gebruiken. Vermeld wel altijd bron: Universiteit van Nederland. Bij twijfel, mail ons op info@universiteitvannederland.nl

source

You might be interested in